Перша фінансова піраміда була створена в 1919 році якимось Чарльзом Понті у США. Це була фірма The Securities Exchange Company. SXC залучала кошти зовнішніх інвесторів для їх вигідного вкладення під високий відсоток. Відсотки SXC були дійсно привабливими – по 45% кожні дев’яносто днів. Американці стали активно вкладати гроші в Securities Exchange Company. Спочатку вони дійсно отримували обіцяні відсотки, що приваблювало все більше нових вкладників.

У 1920 році у кредиторів Понті виникли претензії на частку в SXC. Влада штату почала судовий розгляд. Тоді обман і розкрився. Виявилося, що SXC ніяких грошей нікуди не інвестувала, а просто платила відсотки за рахунок надходжень від продажу нових випусків своїх облігацій. Однак на цьому історія фінансових пірамід не закінчилася. Через кілька десятиліть, ідея фінансової піраміди отримала свій розвиток в Росії: «МММ», «Тутті», «Іваспорт», «Властелина» …

Всі ці компанії, користуючись стандартною схемою, обдурили більше мільйона довірливих громадян. Переважна їх більшість втратила свої внески повністю і назавжди. Наприклад, господиня «Властелини» Валентина Соловйова стверджує, що завдяки довірливості вкладників отримала 5 трильйонів рублів. Фінансові піраміди продовжують існувати й понині. Шахраї шукають нові форми обману, при цьому намагаються не рекламувати свою діяльність.

«Пропонуємо заробити»

Зазвичай все виглядає таким чином: приємні молоді люди роздають листівки із запрошенням на високооплачувану роботу. Пропозиція дуже приваблива. У зазначений день і час у великому залі якого-небудь клубу або установи збираються сотні людей, які бажають отримати високооплачувану роботу. Співробітники фірми повідомляють, що їхня компанія займається мережевим маркетингом (називають його при цьому прогресивним видом бізнесу, широко поширеним у світі).

Про мережевий маркетинг багато присутніх зазвичай не мають жодного уявлення. На них обрушується шквал інформації: про величезні заробітки, про котеджі, побудовані співробітниками, про придбані яхти і т. д. Приголомшливі перспективи зачаровують. Для здійснення казки треба всього лише внести до бізнес фірми кілька сотень доларів і привести з собою ще трьох клієнтів, які теж принесуть таку суму. Тільки після цього гроші і потечуть у вашу кишеню. Комусь може повезти і він, дійсно, отримає якийсь дохід. Але більшість клієнтів залишаться ні з чим.

«Елітний клуб»

Цей вид шахрайства полягає у створенні якихось елітних закритих клубів з метою отримання високого прибутку їх членами, які обов’язково повинні мати респектабельний вигляд і платити високі внески за право вступу та відвідування клубу. Клуби надзвичайно прискіпливо вибирають майбутніх членів, виходячи з їх фінансового стану, сугестивності, готовності вірити бездоказовим заявам. При цьому члени клубу офіційно не купували ніяких акцій або облігацій, а оформляли внески як дарування певної суми однієї приватної особи – іншій.

«Духовне просвітництво»

Цей різновид представляє з себе поділ фінансової піраміди на кілька спеціалізованих підрозділів, більшість з яких займається зовні законною діяльністю і є офіційно визнаним джерелом отримання прибутку. Важливою відмінною рисою системи є її сильний релігійний ухил. Керівники «філій» і найбільш відповідальні посадові особи в них призначалися тільки з найближчих учнів гуру-засновника, що офіційно займається лише духовним просвітництвом. Але фінансова основа системи – звичайна піраміда з виплат премій раніше вступивших членам за рахунок внесків новоприбулих.

«Купи-продай»

Це третя форма маскування фінансової піраміди сьогодні має найбільше поширення і мінімально вразлива в юридичному відношенні. Вона полягає в продажу якихось послуг, які ніколи не будуть надані. У світі близько 4 тисяч тільки великих компаній, які торгують за принципом «з рук в руки». Оборот їх перевищує 300 мільярдів доларів.

Енциклопедія шахрайств та лохотронів – history.lohotron.in.ua

Ще з Енциклопедії: