Іван Семенович: «Виявивши в поштовій скриньці незвичайний конверт, я розкрив його і мало не злетів від щастя, коли прочитав зміст листа. У ньому повідомлялося, що я є єдиним володарем призу на суму 187000 рублів. Ось тільки для отримання цієї суми потрібно всього лише замовити поштою ще один товар, який можна вибрати в каталозі, люб’язно надісланому фірмою разом з листом … Я замовив недорогу дрібничку із запропонованого каталогу, але ніякого виграшу я все одно не побачив навіть через значний час».

Існують забавні історії з винахідливими клієнтами. Наприклад, якийсь Микола М. вирішив провчити ошуканців: «Каталоги, якими мене закидали, мені набридли, і я вирішив порадувати цю російську самаритянської громаду замовленням на деяку суму, але посилку не викуповувати, а подивитися, що з цього буде. Я поназаказував усякого товару на «нехілу» суму і запропонував мені все це вислати. Однак ніде не сказано, що цю посилку я повинен не тільки замовити, але й оплатити. Я її і не сплатив, а повідомлення протягом місяця викидав у туалет. Посилка після закінчення місяця вирушила назад. І нічого. Я подумав, що тепер вони мені нічого не надішлють, однак я помилився.

Вони подякували мені за моє велике замовлення. І сказали, що я перейшов в якісь обрані претенденти. Я тоді, посміхнувшись, знову замовив барахло. Воно знову прийшло, а я його знову не сплатив, і воно виїхало через місяць назад. Компанія ж при цьому справно повинна оплачувати поштові витрати. Знову прийшла подяка за замовлення. Як я зрозумів, у них є якась автоматизована розсилка, яка обробляє замовлення, але не зовсім добре стежить за доставкою. Мені сказали, що я тепер виграв точно, і машину мені дадуть обов’язково, тільки нехай я ще чого-небудь замовлю. Мені що шкода?».

Ще краще поштових лохотронщиків покарав московський пенсіонер Іван Семенович. Через суд він відвоював у них обіцяний виграш на суму 187000 рублів. Нещодавно увійшло в законну силу рішення міжмуніципального суду. Пенсіонер одного разу замовив по пошті і отримав широко рекламовані ліки від ЗАТ «Клініка вітамінних препаратів». Користувався він послугами такого підприємства вперше і не знав ще, що його адреса і дані автоматично потраплять до бази даних ТОВ «Клубпочта Русь», після чого його тут же почнуть завалювати конвертами з різними каталогами і папірцями типу «Вітаємо, ви отримали приз, тільки купіть у нас чого-небудь».

Виявивши в поштовій скриньці незвичайний конверт, він розкрив його і мало не злетів від щастя, коли прочитав зміст помпезно оформленого листа. У ньому повідомлялося, що пан пенсіонер є єдиним володарем призу на суму 187000 рублів. Ось тільки для отримання цієї суми потрібно всього лише замовити поштою ще один товар, який можна вибрати в каталозі, люб’язно надісланому фірмою разом з листом. Зупинивши свій вибір на книзі з корисною назвою «Лікування без ліків» і «скромною» ціною – 480 рублів, Едуард Данієлєвич оформив замовлення, зібрав гроші і відніс все це на пошту.

Убогий вигляд брошури з корисними порадами щодо самолікування, яку він вивчив через кілька днів, також не збентежив чоловіка. Він все чекав казкового виграшу. Коли літня людина звернулася до ТОВ «Клубпочта Русь» за обіцяним призом, там відповіли, що він неправильно зрозумів умови отримання виграшу. Ображений, він попрямував до суду. Суд, детально розглянувши його скаргу, постановив, що повідомлення про виграш, є письмовим зобов’язанням ТОВ «Клубпочта Русь» перед ним. Єдина умова для отримання грошей він виконав, оскільки в листі чітко сказано, що він є єдиним володарем призу, а не запропоновано стати учасником розіграшу. Міжмуніципальний суд вирішив стягнути з ТОВ «Клубпочта Русь» на користь пенсіонера 187000 рублів.

Однак, на жаль, подібних хороших фіналів замало. Найчастіше люди не можуть повернути і своїх нещасних 30-50 гривень, не кажучи вже про обіцяний приз. Так що все-таки краще не ризикувати і не зв’язуватися з ділками, що обіцяють роздачу безкоштовних слонів. Проходячи по вулиці, ми постійно стикаємося з розповсюджувачами листівок. Взагалі-то це чесна і важка робота – віддати рекламку зайнятим і поспішаючим людям. Їх робота ще ускладнюється тим, що не всі довіряють їм. Це недовіра не є випадковою, адже шахраї використовують і такий вид діяльності.

До вас підходить один чоловік, і скоромовкою випалює: «У нашому магазині сьогодні розпродаж, а ось купон на додаткову знижку!» У 90 відсотках випадків ви візьмете цю рекламку. Метрів через десять ви стикаєтеся з другим шахраєм, який вимовляє наступне: «Ви тільки що отримали листівку про розпродаж у нашому магазині. За цим листівкам проводиться розіграш». Ви даєте рекламку шахраєві, той оголошує, що саме ви виграли набір посуду, чайник, телевізор або комп’ютер. Шахраї – відмінні психологи, і призи вони придумують на місці в залежності від того, як ви виглядаєте. Наприклад, старенька напевно «клюне» на набір посуду, а студент – на комп’ютер. У цьому випадку велике значення має азартність лоха. Атрибути, якими обставлена ця галузь відбирання грошей, досить різноманітні, і залежать від місця, часу та коштів, інвестованих у підприємство.

Приз ви можете забрати прямо зараз, але як тільки збереться достатня кількість щасливчиків, ви відразу ж усі разом підете в магазин за подарунками. При вас шахрай відловлює ще одного «переможця», свого спільника. Тут виявляється, що, судячи з рекламки, йому теж випав подарунок, причому такий же, як і у вас. Тепер за такий великий презент треба поборотися. «Це як аукціон, – заявляє друга шахрай. – Спочатку ви кладете сто, потім ви, потім ви двісті, і так далі. Найбільш платоспроможний на даний момент забирає музичний центр, інший отримує гроші». Приз зазвичай знаходиться поряд, для більшого натхнення, і являє собою порожню, але яскраву коробку від відеомагнітофона, телевізора, стільникового телефону. До початку конкурсу підходить і масовка, яка розігріває обстановку. На будь-які гроші, викладені лохом, конкурент викладає більше. Переплюнути його не зміг би ніхто, тому що гроші, які викладає конкурент, негайно повертаються до нього ж за допомогою масовки.

Чи треба говорити, що гроші в будь-якому випадку заберуть шахраї, а ніякого цінного призу ви не побачите? Закінчується це розвага по-різному, але неминуче плачевно. У гіршому випадку слідує поїздка до клієнта додому за відсутніми грошима, і навіть підписання боргових зобов’язань. Бригади шахраїв досить численні, зазвичай 8 – 10 чоловік.

Відносно недавно до вуличних майстрів «роздачі слонів» приєдналися фахівці з реалізації поліграфічної продукції. Щоб змусити людей купити залежаний товар за явно завищеною ціною, потрібно щось пообіцяти. Іномарку, наприклад, чи виграш тисяч 10 гривень, а то і доларів. Але, головне, покупців необхідно переконати, що всі ці обіцянки будуть виконані. У поштових скриньках тисяч громадян виявився барвистий конверт з емблемою «Самого читаного в світі журналу»: «Заочно подолавши два підготовчі етапи Розіграшу призів, Ви практично вже стали власником одного мільйона!».

Для більшої переконливості зачаровує сума та віддрукована навіть анкета з вашими даними. До анкети додається червона картка, до якої приклеєний ключ сліпуче золотого кольору. Під ним стоїть номер. Залишається лише розкрити ще один конверт. На ньому написано конспіративну адресу «абонентської скриньки № 8» зі словами: «Так, я хочу підписатися на цей журнал!»

Всередині все маячить від фотографій різних автомобільчиків. Ключ «цілком випадково» підходить до одного з автомобілів. Споживач, для продовження розіграшу повинен зробити замовлення на деяку суму (або підписатися на яке-небудь абсолютно унікальне видання). Потім заново приходить лист про те, що ви вже тепер точно виграли і помилка виключена. Тільки треба знову що-небудь замовити. Чи варто говорити, що ніякого автомобіля ніхто ніколи не отримував.

Деякі фірми користуються послугами нотаріусів і, звичайно, повідомляють про це всіх. У цьому сенсі листівки, що розсилаються фірмою «Еврошоп», б’ють прямо в десятку. Перш ніхто з ділків ще не використав у своїх аферах послуги нотаріуса. Як не повірити у правдивість обіцянок, якщо на документі красується портрет представницького чоловіка, а поряд надруковано: «Цим засвідчую, що зобов’язання виплатити головні призи, нотаріально оформлено. Після оголошення призерів виграші будуть негайно виплачені. Нотаріус N., м. ________».

Що робити?

Єдиний варіант – не брати участь. Всі, без винятку, моментальні вуличні лотереї – різновиди лохотронного бізнесу. Враження на організаторів справляє замислений погляд з наступним висловом: «Я що, на лоха став схожий?». Діє безвідмовно. Спосіб реальної протидії шахраям залишається тим самим: утримуватися від спокуси розбагатіти на халяву.

Є дуже вірний рецепт:
1. витягніть черговий товстий конверт зі своєї поштової скриньки;
2. не роздруковуйте його;
3. віднесіть цей конверт на найближчий смітник.

Енциклопедія шахрайств та лохотронів – history.lohotron.in.ua

Ще з Енциклопедії: