Чотири людини були звинувачені в страховому шахрайстві судом. Двоє з них виявилися співробітниками ДАІ, а ще один – колишній агент компанії “а-ля Оранта” в столичному регіоні. Цей колишній агент уклав договір страхування на вже побувавший в аварії позашляховик Mitsubishi. Таке шахрайство дозволило господареві позашляховика отримати виплату від страхової компанії в результаті підлаштованого ДТП. Ці дії були визнані незаконними. З такими об’єктами страхування, як транспортні засоби, шахрайські дії відбуваються особливо часто. Способів багато: використання викрадених бланків полісів, інсценування аварій, «підстава», подвійне відшкодування, фальсифікація результатів експертизи та інші.

Встановлене обов’язкове страхування відповідальності власників автотранспортних засобів (в просторіччі – «автоцивілка» або ОСАГО) сьогодні завдає неприємностей не тільки автолюбителям, але і самим страховим компаніям. Тільки в одному Києві, за статистикою, кожен день відбувається від 100 автомобільних аварій. З них майже кожне друге ДТП визнається страховим випадком та документи відправляються на виплату. При цьому, наприклад, за 2004 рік по всій Росії було порушено 800 кримінальних справ, пов’язаних з автострахуванням, за статтею «шахрайство».

Людей підштовхує до шахрайства безліч причин: простота обману, корупція ДАІ, негативне ставлення до страховиків, нерозуміння важливості проблем безпеки страховиками. Але незалежно від причин, випадків, люди все частіше навмисно шукають і знаходять способи отримати зі страховика компенсації, які за законом їм не належать. Умовно способи шахрайства можна розділити на три групи: шахрайство на етапі продажу полісів, обман на етапі врегулювання збитків, коли клієнт може і «прикрасити» події, а також досить грамотні дії професійних шахраїв.

Вручення зіпсованого або втраченого документа

У 2005 році в одному з регіональних судів розглядалася справа стосовно агента страхової компанії. Він видавав водіям недійсні поліси. На шахрая вдалося вийти після того, як один з автолюбителів, застрахованих через цю компанію, потрапив в аварію. З’ясувалося, що поліс, виданий потерпілому, був списаний як зіпсований.

Шахрайство полягає в тому, що недобросовісними страховими агентами поширюються (гривень за 50) справжні бланки полісів, що числяться в страховій компанії, як зіпсовані або загублені. Сьогодні кількість таких «зіпсованих та загублених» бланків зростає, і їх обсяг оцінюється приблизно в 7-10% від загальної кількості проданих полісів.

Юридична консультація

Якщо з’ясується, що поліс числиться як зіпсований або втрачений, будуть порушені кримінальні справи щодо несумлінних страхових агентів. Мінімальне покарання в цьому випадку – штраф.

«Багаторазове страхування»

Деякі водії взагалі зробили фіктивні аварії своїм постійним заробітком. Один заповзятливий водій застрахувався в 11 компаніях, підстроїв ДТП і встиг отримати грошову компенсацію відразу в п’яти організаціях.

Страхування автомобіля зі збитком

Інший варіант: людина страхує за полісом автомобіль, який вже має, наприклад, серйозну подряпину. При цьому він або приховує дефект від страхового агента, або домовляється з ним. Цей спосіб стоїть на другому місці за популярністю аматорського шахрайства, і грішать їм, на думку експертів, в будь-якій мірі до 80% всіх страхувальників.

Не так давно прокуратура викрила групу шахраїв. До неї увійшли колишні та діючі працівники страхових компаній, а також співробітники ДАІ. Схема отримання грошей у страхових компаніях була максимально простою. Шахраї купували вітчизняний автомобіль з дуже серйозними ушкодженнями в результаті великої аварії. Машину реставрували, ставили на облік і страхували. Після оформлення всіх документів аферист за допомогою співробітника ДАІ оформляв довідку про ДТП і протягом 15-ти днів отримував страхові виплати.

Приховування п’яного водія

За законом, якщо під час ДТП водій перебував у стані сп’яніння, випадок не визнається страховим та компенсація страховою компанією не виплачується. А для того, щоб швидко «протверезіти» відразу після ДТП і до реєстрації можна вдатися до наступних способів:

1. заплатити співробітнику ДАІ;

2. викликати дружину, якщо вона вписана в страховий поліс, і заявити, що саме вона керувала автомобілем.

Подвійна виплата

Найчастіше недобросовісні страхувальники всіма правдами і неправдами намагаються завищити вартість нанесеного збитку. Поширені і схеми «подвійних виплат». У цьому випадку потерпілий страхувальник отримував від винуватця ДТП відшкодування за завдані збитки, але в той же час бере в ДАІ довідку про те, що постраждав від «невідомого», і направляється за страховою виплатою.

Юридична консультація

Ці дії трактуються як «шахрайство». За них передбачено покарання у вигляді штрафу або ж судовий вирок.

Полюси – одноденки. Багато хто по незнанню сприймає автоцивілку як несправедливий податок, особливо при перепродажі авто. А в глибинці і зовсім вважають за краще їздити без полісів. І майже кожен автовласник намагається витратити мінімум коштів на реєстрацію, і до того ж повернути частину грошей «загублених» при страховці. Мова йде про використання полісів-«одноденок» (які використовуються тільки для проходження реєстрації авто в ДАІ).

Але власникові транспортного засобу може бути запропоновано вписати в якості страхувальника дані юриста-шахрая і поставити свій підпис. Після проходження реєстрації поліс передається шахраям, а вони йдуть з ним до суду і отримують рішення про повернення страхової премії страхувальнику з СК. Вигода страхувальника – мінімальний платіж за поліс автоцивілки.

Підлаштовані аварії – підстави

Цей спосіб шахрайства набуває все більшої популярності. Припустимо, ваш автомобіль постраждав у результаті ДТП, але випадок не відноситься до страхових. Тоді можна підлаштувати іншу аварію, фіктивну, але з ударом в те саме місце і вже в рамках страхового випадку. Знайти другого учасника аварії не проблема. Так, один автолюбитель за 2004 рік став справжнім рекордсменом за кількістю ДТП. Їх на його рахунку виявилося 43.

Якщо раніше організаторами страхового шахрайства були окремі автолюбителі, то сьогодні в цій сфері промишляють цілі бригади. Наприклад, якщо власник авто, повертаючись з вечірки, не зумів полюбовно розійтися з деревом, за певну винагороду знайдеться який-небудь громадянин, який буде не проти «допомогти» у біді і надати свій транспортний засіб для оформлення аварії відповідно до закону (відбувається це, зазвичай, за допомогою змови з співробітником ДАІ).

Для шахрая на дорозі велика удача, якщо вдалося потрапити під удар іншого автомобіля так, щоб той виявився винним (в цьому випадку ні з ким ділитися не доведеться). Головне в цьому випадку, щоб другий учасник аварії визнав себе винним, що вдається здійснити за умови певного психологічного тиску. Водій-жертва представляє прийдешні розбирання і розуміє, що платити все одно доведеться, і, напевно, у шахраїв, дійсно, є хороші адвокати і свої люди в ДАІ.

Інший варіант – змова між учасниками ДТП та співробітниками ДАІ. Наприклад, автомобілю завдано значної матеріальної шкоди, хоча обставини аварії повинні його виключати. Страховику в цьому випадку можна поскаржитися ще й на те, що з машини зняли колеса, розбили фару, вийняли магнітолу. Або поміняти старі деталі на нові, заявивши при цьому, що їх викрали або пошкодили.

«Самоугон»

Найбільші збитки страхових компаній приносять «самоугони» та фіктивні ДТП. Детективи пояснюють це тим, що машину, яка числиться в угоні, знайти майже неможливо, і, найбільш ймовірно, що її відразу ж розібрали на запчастини та продали. При бажанні автомобіль легко можна перетворити на купу металобрухту або видозмінити до невпізнання, його можна протримати в невеликому приміщенні як завгодно довго. Все це грає на руку нечесним автовласникам.

Юридична консультація

У будь-якій великій страховій компанії працює цілий відділ по боротьбі із шахрайствами. Це, так зване управління або служба розслідування страхових випадків. Управління складається з декількох експертів, всі вони – колишні співробітники правоохоронних органів.

Як правило, аварійні комісари страхової компанії виїжджають на місце події, опитують свідків, учасників ДТП, проводять огляд транспортних засобів, взаємодіють з ДАІ, контролюють правильність складання схеми ДТП та інших документів, передбачених законодавством. Якщо свідків або другого учасника немає, страховик має всі підстави для початку власного розслідування. Відповідно до ст. 35 Закону України «Про страхування» у разі необхідності страховик або Моторне (транспортне) страхове бюро можуть робити запити про відомості, пов’язані із страховим випадком, до правоохоронних органів, банків, медичних закладів та інших підприємств, установ і організацій, що володіють інформацією про обставини страхового випадку, а також можуть самостійно з’ясовувати причини та обставини страхового випадку.

Енциклопедія шахрайств та лохотронів – history.lohotron.in.ua

Ще з Енциклопедії: