Одна з типових ситуацій шахрайства. Агент пропонує Жертві вигідне дійство – накопичити грошей на безбідну старість за допомогою страхування. Умови такі: протягом певного терміну жертва щорічно платить по 5000 доларів, а після закінчення обумовленого терміну в неї буде накопичено 100 000 доларів. Якщо відбувається нещасний випадок, то заповітна сума переходить застрахованій людині (але ж за довгий період трапитися може що завгодно).

Жертва заповнює заяву на участь в програмі страхування, йде в банк, де відправляє перший страховий внесок. Залишається лише дочекатися пакету документів від страхової компанії. На руках у Жертви не залишається жодних паперів, де обговорювалися б умови договору. Лише через кілька місяців, приходить довгоочікуваний пакет документів. Але в ньому Жертва знаходить кілька сюрпризів. По-перше, виявляється, що розірвати договір страхування не можна (вже пройшло дуже багато часу). По-друге, про схему «n років по 5 000, а потім отримаєте 100 000» нічого не сказано. І платити треба 6 000 доларів в рік. Крім того, має місце дуже дивне «АЛЕ»: «якщо застрахована особа помре від «нещасного випадку зі смертельним наслідком», то отримає суму в два рази більше. Але, страховки не буде, якщо смерть від нещасного випадку стала результатом «хворобливого нападу, інфаркту, інсульту, нервового розладу і втрати свідомості». Ось тільки уявити собі нещасний випадок зі смертельним результатом без «хворобливого нападу … і втрати свідомості» дуже складно.

Страховий ринок поки ще чомусь досить слабкий і беззахисний, що сприяє появі численних афер у цій сфері. Раніше страхове шахрайство носило більш індивідуальний характер, сьогодні ж таким обманом займаються цілі бригади аферистів. На жаль, часто в ролі шахраїв або їх співучасників виявляються самі страхові агенти. Збиток від такого внутрішнього шахрайства становить сьогодні, за словами деяких експертів, близько 49%. Сьогодні для боротьби з шахраями провадиться співпраця страховиків з органами ДАІ для вироблення спільних заходів по зниженню фактів страхового шахрайства.

Трапляється, що агенти, які допомагають страховій компанії реалізовувати поліси, продають їх за нижчою ціною і на більш короткий термін, з відмінними умовами. У кращому випадку, документ виконаний на вже списаному бланку, або бланку, який агент пізніше оголосить загубленим. У гіршому – страхові папери з’являються на світ із струминного принтера, і не завжди схожі на оригінал. З таким полісом отримати компенсацію, природно, не можливо. Від такого обману страждають обидві сторони, так як шахраєм оголошують або страхову компанію, або застраховану людину.

«Підроблені» (фіктивні) організації

Суть цього шахрайства: укладається договір страхування на вигідних умовах фіктивною організацією – страховиком з присвоєнням отриманих страхових внесків. Не збираючись насправді займатися страховою діяльністю, шахраї реєструють організацію – юридичну особу, а можливо, і отримують ліцензію на страхову діяльність, тільки для того, щоб привласнити кошти. Як правило, реєстрація здійснюється за підробленими документами.

Юридична консультація

Ця справа розглядається як сукупність декількох злочинів:

– шахрайство – ст. 190 Кримінального кодексу України);

підробка документів – ст. 358 КК України – підроблення документів, печаток, штампів та бланків, а також збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів;

– псевдо підприємництво – ст. 202 КК України – порушення порядку зайняття господарською діяльністю та діяльністю з надання фінансових послуг.

Фальсифікація результатів експертизи

Ці дії вчиняються страховиком для зменшення виплати. Наприклад, при настанні страхового випадку підробляються результати експертизи, і сума виплачується набагато більша, ніж належить. Шахраю в цьому випадку виплачується якась частина від отриманих грошей.

Юридична консультація

За законом ця ситуація, однак, не є шахрайством і може бути кваліфікована як підробка документів (ст. 358 КК України).

«Неправильний документ»

Іноді шахрайство може відбутися не через злі наміри, а із-за ліні або неуважності. Може статися так, що ваші очікування від дії договору страхування не співпадуть з його реалізацією в дійсності. Наприклад, договір страхування був укладений із застосуванням «франшизи» («невідшкодовувана частина збитку»). У момент укладання договору страхування страхувальник не надав значення ні сумі франшизи, ні глузду, не розділяючи «безумовну франшизу» (коли встановлена франшизою сума не виплачується в будь-якому випадку) і «умовну франшизу» (коли встановлена франшизою сума виплачується, якщо загальний збиток перевищує цю суму). Коли стався страховий випадок, страхувальник не отримав всієї суми збитку, хоча вона не перевищувала ліміту відповідальності страховика.

Що робити?

Намагайтеся дізнатися якомога більше про послуги страхування, які Вам пропонують. Крім того, що Ви дізнаєтеся свої права і обов’язки, заразом зможете отримати уявлення про рівень професіоналізму страховика. Варто насторожитися, якщо вам пропонують поліс «за зниженими цінами». Страхування – це фінансова послуга, і знижок або розпродажів тут не буває. Своєчасно сповіщайте страховика про страхові події, підписуйте і заповнюйте вимоги, дотримуючись правил страхування.

Енциклопедія шахрайств та лохотронів – history.lohotron.in.ua

Ще з Енциклопедії: