Кожен день, роблячи покупки в магазині, на ринку, ларьках або кіосках, ми пересікаємося з продавцями. Причому частина з них (продавців) схильна, м’яко кажучи, до обдурювання. З точки зору обраховування, обважування, обмірювання, недоливу і тому подібного облапошування, найбільш небезпечні базарні торговці з антикварними безменами та важiльними вагами, продавці вуличних наметів, лотків і пивних кіосків. Спритні продавці користуються великою різноманітністю прийомів обважування та обрахунку, які постійно вдосконалюють відповідно з технічним прогресом. Допотопні кістяні рахівниці змінилися калькуляторами; безмени і гирі – електронними вагами. Але обвіс, обман, обраховування і недолив все одно продовжують зустрічатися в наших магазинах.

Головне знаряддя продавця – ваги та гирі, але не менш важливі чаші (ваг). Досвідчений продавець з трепетною ніжністю ставиться до цих знаряддь своєї праці. З спритністю фокусника він встановлює ваги так, що стрілка у вільному стані відхиляється зовсім не набагато – до позначки 5 -10 грамів. Кілька десятків грамів на користь продавця додасть столик, що колихається під вагами. Таке відхилення дає вагомий щоденний «доважок» до зарплати.

Шахраюваті торговці протягом десятиліть застосовуються такі способи обману, обважування та обрахунку, як:

1. «Обважування з походом» – полягає в тому, що продавець кладе на терези більше товару, ніж просив покупець; вже на вагах надмірна частина («похід») відрізається, причому продавець збільшує вагу товару, притримуючи чашу ваг пальцем.

2. «Обважування на пушку» – потребує значної психологічної підготовки і застосовується тільки досвідченими продавцями. Суть його в наступному: проводячи обвішування покупця, продавець відволікає його розмовою від шкали ваг. При цьому здійснюються маніпуляції з вагами.

3. «Обважування на роззяв» припускає, що покупець бачить лише частину шкали ваг.

При «обваженні в дорогу» продавець просить покупця оплатити вартість товару в касу, а сам в цей час обважує його.

4. «Нахабний обвіс» простий: підпилюються гирі.

5. «Обважування на час» вимагає високого професіоналізму. Обслуговування проводиться настільки швидко, що покупець не помічає кількість покладеного і загорнутого товару.

6. «Перемішений і обтяжений товар» – цукор, крупи, борошно, сіль магазини прагнуть здобути нефасований. На день-два продукт поміщають в зволожений склад, де він набирає вагу: на мішок – до 2 – 3 кг. При фасуванні, змішують продукт різного гатунку (і ціни) – цукор білий та жовтий (тростинний і буряковий), борошно різного гатунку, сіль.

7. «Плати за кригу» – м’ясо, рибу, напівфабрикати, пельмені наморожують до обмерзання. З 1 кг мороженого  гуляшу виходить 20-30 г «льоду» – кілька гривень на кишеню.

8. «З розгону на ваги». Товар кидається на ваги і відразу знімається. Цей прийом обваження один з найбільш ефективних і поширених. Мало хто чекає, поки встановиться стрілка або заспокояться цифри (на електронних вагах).

9. За допомогою магніту. На чашові ваги магніт, вагою від 10 до 30 г, кріплять знизу, на електронні – з тильного боку, що невидима покупцеві. Виглядати він може як монета або пластинка, трапляється, що застосовують спеціально (!) намагнічені ножі. Іноді сильний магніт, поміщений, наприклад, в пачку з-під цигарок, лежить недалеко від ваг, звичайно, там, куди кладеться товар. Такий магніт додає до 50 г ваги!

10. Мікрокалькулятор – дитя технічного прогресу – у руках кмітливих продавців перетворюється на знаряддя обману. Які він там натискає кнопки – відомо тільки йому. Тому сума найчастіше виходить завищеною. Таким способом, як правило, обманюють при здійсненні покупок різних найменувань товару одночасно. При підрахунку вартості на калькуляторі самими продавцями, рідкісний з них не «помиляється» на 5 г, тобто додає. Покупець (без калькулятора) ніяк це не помітить, не перевірить.

11. Ще один спосіб обважування: на круглих вагах є рукоятка установки нуля. На неї наносять риски-ділення, відповідні збивання «нуля» на 100-200-300 – 500 грамів. Під час зважування продавець, непомітним рухом руки збиває «нуль» на задану кількість грамів. При знятті товару з майданчика рукоятку повертає на місце. Не підкопаєшся! При цьому продавець-психолог, дивлячись на покупця, на око визначає його соціальний статус, дохід, стан гаманця, і відповідно до цього встановлює «вагу».

У підсумку всіх шахрайських обважувань, продавець за день має в середньому: в державних магазинах – до 10 грн., в комерційних – до 30 грн., на лотках, ринках – до 35-50 грн.

Що робити?

Перше, і найголовніше – уважно стежте за діями продавців. Вони дуже чуйно реагують на вашу поведінку. Якщо при купівлі ви стурбовані чимось іншим, але тільки не показаннями ваг і маніпуляціями торгового працівника, вас напевно «обважать», причому просто так, з «спортивного інтересу». Не провокуйте продавців, не обділяйте увагою працівників магазинів і їх ваги! Причому, що б краще розібратися, що ж ваги дійсно показують, краще дочекатися поки стрілка повністю зупиниться, а цифри на електронних вагах перестануть стрибати.

Ідучи на ринок, можна прихопити свій перевірений безмен. При зважуванні товару виконуйте рекомендації пункту першого і недбало тримайте безмен в руках. У 9 випадках з 10 продавець зрозуміє, що вас краще не обманювати, але при щонайменшому сумніві все-таки зважте товар своїм безменом. Та й взагалі краще зважити – що даремно безмен з собою тягати ;-). При виявленні обважування продавець навряд чи стане з вами сперечатися, а якщо і почне, то все одно поверне недоважене, а винними у нього виявляться ваги.

Найкраще носити з собою калькулятор. Калькулятор – не безмен і стане в нагоді не тільки при здійсненні покупок. До того ж це дає практично стовідсоткову гарантію, що вас не обрахують.

Енциклопедія шахрайств та лохотронів – history.lohotron.in.ua

Ще з Енциклопедії: