Олена, Київ: «Те, що в супермаркетах зустрічаються шахраї, я відчула, як кажуть, на власному гаманці. Заїхала якось під вечір у найближчий магазин. Набрала повний візок усіляких продуктів, щоб на тиждень вистачило. Касир чек пробила, заплатила я близько 200 гривень і далі пішла. А на виході контролер по чеку товар у моїй тачці перевіряє. “Що ж це у вас, панночко, – каже мені він, – за чеком 2 консерви з печінкою тріски пробито, а в кошику три. Що ж це ви, вкрасти захотіли? Недобре, недобре. Платіть, громадяночко, в потрійному розмірі, і по-доброму розійдемося”. Я давай обурюватися, навіщо мені красти, що ж виходить, я вкрала і спеціально до візка поклала, мовляв, раптом не помітите. Але цей охоронець так на мене насів, що довелося заплатити, як він і сказав, у потрійному розмірі».

У престижному магазині покупець ризикує бути обманутим нітрохи не менше, ніж на ринку. В арсеналі несумлінних продавців супермаркетів – як традиційні базарні методи, так і високотехнологічне шахрайство.

Обвіс (обважування)

Якщо хтось думає, що у супермаркетах не обважують, то він дуже помиляється. Єдина в цьому випадку відмінність від дрібної крамнички в тому, що процес тут поставлений не так грубо і безсоромно. Але виявити обважування, зазвичай, набагато складніше. Фокус у тому, що вже розфасовані товари оцінюються не за масою нетто, а за масою брутто. Крім того, іноді фасувальники використовують більш товсту плівку, ніж потрібно.

Є й інший спосіб обважування. Заснований він на тому, що багато продуктів мають властивість всихати і втрачати при цьому у вазі. Наприклад, надійшло в магазин 100 кг бананів, полежали вони тиждень і всохли в цілому на пару кіло. Щоб фрукт «худнув» без шкоди для продавця, банани відразу ж фасуються у пакети, на них наклеюються етикетки з вагою і вартістю. І там, де вказано «1 кг», вмісту може виявитися грамів 900.

Порада

Щоб не платити за повітря, покупцям треба просто-напросто переважувати фасований товар, а не сліпо вірити етикеткам.

* * *

Зайва покупка

Обрахування існує, мабуть, стільки, скільки існує торгівля, але в супермаркетах віоно межує з високотехнологічними шахрайствами. Все більше з’являється магазинів, де касир не «вибиває» чеки, а користується сканером – пристрій, що зчитує штрих-коди. Іноді виходить так, що двічі по два виходить вісім. Виявити, що вас елементарно обрахували, неважко, коли купуєш, наприклад, два йогурти. Проте тим і відрізняється супермаркет від гастроному за поворотом: якщо вже людина прийшла туди, то він «затоварюється» на повний візок. Єдиний спосіб перевірити розрахунки касира – носити із собою калькулятор і «перевіряти гроші й чеки, не відходячи від каси».

Навіть у “просунутих” супермаркетах нерідко практикується такий вид обрахування, як «зайва покупка». Ніякий штрихкод не допоможе, якщо, скажімо, замість п’яти пляшок пива вам пробивають сім. Це трапляється найчастіше тоді, коли через сканер проходить не кожна покупка одного найменування, а одна з наступним множенням. Подібні способи обрахування характерні скоріше для середніх і маленьких магазинів. Однак пильність втрачати не варто в будь-якому випадку. Бувало таке, що касири великих супермаркетів працювали в «команді» зі старшими касирами та адміністраторами залу. Фахівці попереджають, що при введенні штрих-коду в касовий апарат вручну ймовірність обрахування різко зростає.

* * *

Ненавмисний злодій

До фірмових хитрощів супермаркетів відноситься і наступний спосіб. Він не найпоширеніший, тому що вимагає змови касира з охороною, проте останнім часом практикується не так уже й рідко. Схема комбінації дуже проста: касир не пробиває одну одиницю купленого вами товару. Ви, не помітивши цього, відходите від каси і потрапляєте в руки охорони. Контролер переглядає чек і фіксує неоплачену, скажімо, ковбасу, яка вважається вкраденою. Охорона вас затримує, відводить у свою «комірчину» і пропонує не погіршувати ситуацію і обійтися без міліції.

Більшість «злодіїв мимоволі» у таких випадках погоджуються розійтися миром. Вам пропонують оплатити «вкрадений» товар у потрійному розмірі і відправлятися на всі чотири сторони. Причому дві ціни з трьох, вами оплачених, зрозуміло, ніде не фіксуються: за негласним правилами багатьох магазинів вони зазвичай йдуть в кишеню уважному контролеру в нагороду за виявлену пильність. Довести, що ви не збиралися нічого красти, практично неможливо – місцева міліція найчастіше знайома з охороною супермаркету і займе її сторону.

Порада

Конкретної поради ради з приводу того, як уникнути цього виду шахрайства, на жаль, дати ніхто не зможе. Ця ситуація більше психологічна, ніж юридична. Краще всього, звичайно, робити все для її уникнення, тобто бути уважним при розрахунку з касиром. Якщо все-таки ви стали жертвою шахраїв, то поводьтеся впевнено, стійте на своєму. Якщо не хочете збільшення конфлікту, намагайтеся перевести інцидент у непорозуміння. Погоджуйтеся оплатити товар в одиничному розмірі, але ніяк не в потрійному. Охороні самій не цікаво збільшення конфлікту. Вони просто хочуть «зрубати грошенят». Крім цього працівники магазинів обманюють покупців за допомогою систем автоматизації, які, власне, і відрізняють супермаркет від звичайного продуктового магазину.

* * *

Неправильна ціна

Найпоширеніший випадок порушення правил торгівлі у великих магазинах – підміна цінників, неправильно розвішані цінники, невірна інформація на них. Причина подібних порушень не завжди пов’язана з бажанням обдурити покупця, часто це пов’язано з тривіальним недбальством. Проте підсумок подібних порушень один і той же: покупець кладе у візок товар, будучи впевненим, що він коштує певну суму, а на касі дізнається, що цей товар значно дорожчий.

Справді, часто на полиці магазину стоїть товар з однією назвою, але має різні ціни. Наприклад, вино в подарунковій упаковці коштує 90 грн., а без такої – 60. Покупець купує просту пляшку, а йому пробивають її як подарункову. На чеку в графі «найменування товару» і в тому і в іншому випадку вказується просто «вино N». При здійсненні закупівель на тиждень, коли візок повний, помітити таку підміну дуже складно.

Енциклопедія шахрайств та лохотронів – history.lohotron.in.ua

Ще з Енциклопедії: