У 2000 році в Тюмені було створено товариство з обмеженою відповідальністю «Візит» з виготовлення корпусних меблів на замовлення і за ескізами клієнтів. В основному покупцям пропонувалися шафи-купе. Всі замовлення виконувалися зі стовідсотковою передоплатою, але з обіцянкою, що все буде виконано через тиждень. Але жодне замовлення не було готове навіть через місяць, а гроші працівники фірми повернути відмовлялися. Офіс стали штурмувати розлючені замовники. Обслуговуючий персонал як міг рятував положення відмовками, що немає матеріалів. Ошукані замовники, що залишилися без грошей і меблів, звернулися за допомогою в міліцію. За фактом шахрайства було порушено кримінальну справу. Збиток, нанесений замовникам, склав більше 200 тисяч рублів.

Цей вид шахрайства з розділу «купівлі – продажу» доволі поширений і обожнюваний аферистами з тієї причини, що здійснюється він досить швидко і «покупцеві» дуже важко розпізнати справжніх шахраїв. Суть справи полягає в тому, що в місті відкривається фірма, що виготовляє якісь предмети на замовлення. У той же час вартість аналогічних товарів в інших фірмах коштує на порядок більше. Пояснюється така різниця тим, що «фірма нова, ще не розкручена, тому потрібно залучати клієнтів». І, дійсно, багато клієнтів ідуть на «вигідну» операцію.

Зазвичай у подібних фірм відразу виявляється багато клієнтів, що бажають замовити, наприклад, меблі чи двері. При прийманні замовлення укладався договір на виконання послуг в два етапи:

1 етап – виїзд фахівця на замір;

2 етап – безпосередньо виготовлення і встановлення.

За перший етап сума стягується відразу після обміру, а становить вона близько 1 / 3 вартості замовлення, але така сума зазвичай нікого не лякає, так як загальна вартість замовлення, як говорилося вище, на порядок дешевше, ніж по місту.

Так от, суть афери в тому, що, набравши замовлення на дуже велику суму, фірма товар нікому не постачає, а клієнтам відповідають, що замовлень багато і вони ще не готові чи немає необхідного матеріалу. А через деякий час і зовсім повідомляють, що товару не буде. Незабаром розривається договір на якому-небудь підставі, наприклад «на підставі неможливості подальшого співробітництва у зв’язку зі створеними умовами на ринку деревини» і так далі. Клієнтам говориться, що підвели партнери з постачання сухої деревини (наприклад, різко підняли ціни), але свою частину робіт фірма зробила, тому про повернення грошей мови бути не може.

Клієнти або відразу опускають руки, або подають до суду, але справа зазвичай програють, тому що фірма, згідно все тим самим договором, укладеним спочатку, бере гроші тільки за першу частину роботи – за обмір, який сумлінно виконується.

Що робити?

Вберегтися від цього шахрайства можна тільки одним способом – уважно читайте договір, а краще – просто не звертайтеся в незнайомі фірми тільки з тієї причини, що в них дешевше в порівнянні з іншими фірмами міста.

Шахрайства в сфері торгівлі.

Шахрайство – одне з найстародавніших кримінальних занять, яке й сьогодні повсюдно поширене. Більш того, злочинці не відстають від часу. З’явилися витончені види банківського, торговельного та комп’ютерного шахрайства. Це жива стихія, постійно зміннюється і пристосовується до нових умов (якщо в простих магазинах, точно так само, як і на ринках, покупці зтикаються частіше лише з прямим обваженням і обрахуванням, то автоматизовані комп’ютерні системи в супермаркетах дозволяють шахраям винаходити десятки інших витончених способів обману) .

Зростання скарг на різного роду порушення правил торгівлі і прав споживача відзначається у всіх секторах роздрібної торгівлі. За 2005 рік надійшло майже 4,5 тисячі заяв тільки по території Москви. За даними столичної влади, причина 40% скарг – незадовільна якість продовольчих і промислових товарів, 12% – обман покупців, 14% – інші порушення прав споживачів.

Обрахування і обважування залишаються традиційними способами шахрайства в торгівлі. Нерідко покупець стає жертвою елементарної фальсифікації – штучного зміни властивостей товару з метою отримання додаткового прибутку: розведений бензин, тіпаювелірні вироби, переклеювання етикеток на пляшках, саморобна горілка, олія, що містить парафін, молоко, розведене водою; зустрічається ковбаса із вмістом м’яса 3%.

Щоб не стати жертвою продавців-шахраїв наступні нескладних правил:

1. неприпустимо піддаватися на вмовляння й компліменти; купувати те, в чому немає необхідності. Гроші діставайте в останній момент, коли ви твердо вирішили зробити покупку;

2. ніколи не купуйте товар у першому-ліпшому місці: необхідно порівняти ціни та якість товару у різних продавців (у різних магазинах). Обов’язково зберігайте чек. Не можна поспішати, купуючи дорогу річ. При придбанні товару тривалого користування не можна економити на дрібницях; покупки такого роду слід здійснювати тільки в гідних магазинах;

3. неприпустимо купувати з рук дорогі речі, особливо ліки і їжу;

4. жоден сумлінний продавець, як і покупець, не буде приховувати свої дані. У продавця необхідно з’ясувати і зафіксувати адресу, телефон, паспортні дані та особисто переконатися в їх достовірності. Те ж відноситься і до окремих характеристик реалізованої речі, в тому числі таких, що належать до її якості.

Ще з Енциклопедії: